jul 18

Cliënten tevreden over individuele voorzieningen Wmo

De Wmo-cliënten geven de gemeente Zwolle een ruim voldoende voor de uitvoering van de individuele voorzieningen Wmo. De resultaten komen overeen met die van eerdere klanttevredenheidsonderzoeken. Bij de aanvraagprocedure wordt altijd de persoonlijke situatie van de cliënt in beeld gebracht. Vergeleken met andere gemeenten scoort Zwolle daarop hoog.

De gemeente Zwolle vindt het belangrijk om inzicht te hebben in de mate waarin klanten tevreden zijn over de kwaliteit en uitvoering van de individuele voorzieningen Wmo. Jaarlijks wordt er daarom onderzoek gedaan. Duizend Zwollenaren die in 2010 of 2011 een Wmo-voorziening hebben aangevraagd, zijn voor het onderzoek benaderd. Ook bij 125 andere gemeenten hebben Wmo-cliënten aan het onderzoek meegedaan.

Persoonlijke situatie
Bij het zoeken naar oplossingen wordt steeds meer uitgegaan van de eigen kracht van de cliënt en zijn sociale omgeving. Het is dan ook belangrijk om de persoonlijke situatie van de cliënt in kaart te brengen. In Zwolle geeft 94% van de Wmo-cliënten aan dat er bij de aanvraag (redelijk) veel rekening is gehouden met hun persoonlijke situatie. Bij andere gemeenten is dit gemiddeld 88%. De aanvraagprocedure krijgt in Zwolle een 7,6.

Tevreden
De Wmo-hulpmiddelen zoals de scootmobiel, (elektrische) rolstoel of woningaanpassing, krijgen een 7,5. Voor hulp bij het huishouden geven de Wmo-cliënten een 7,8. 96% van de cliënten is (zeer) tevreden over de aandacht en interesse die de medewerkers voor ze hebben. Over de kwaliteit van het schoonmaakwerk is 90% tevreden.

Collectief vervoer
Het rapportcijfer voor collectief vervoer komt uit op een 6,9 en is daarmee hoger dan voorgaande jaren. Over de behulpzaamheid van de chauffeurs van het Wmo-taxivervoer zijn de Wmo-cliënten het meest positief. Daarnaast is men erg te spreken over het contact met de telefooncentrale en het gemak waarmee een taxirit kan worden gereserveerd. Minst positief zijn de Wmo-cliënten over de omrijtijden.

De uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek worden meegenomen bij de verdere ontwikkelingen van het Wmo-beleid

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.diezerpoorter.nl/2012/07/18/clienten-tevreden-over-individuele-voorzieningen-wmo/3305/