okt 26

Fietskoeriers snel als de wind

Aan de Floresstraat staat de uitvalbasis van de fietsende wervelwinden, de fietskoeriers van Cycloon. Ongetwijfeld heeft u wel eens één van de strakke jongens en meiden voorbij zien flitsen.  Meestal staand op de pedalen, rugzak op en voor- of achterop de fiets een bak beladen met poststukken. Ze zijn de fietskoeriers van een organisatie die zeer bescheiden als eenmansbedrijf  begon en tien jaar later een respectvolle plek in Diezerpoort, Zwolle  en daarbuiten heeft veroverd. Marieke Snoek, bedrijfsleidster van de vestiging in aan de Floresstraat heeft veertig ‘man’ onder haar. “Daarvan zijn er 23 fietskoerier en de  rest werkt in de postkamer”, lacht ze trots.

Marieke Snoek oogt jong, meisjesachtig zelfs, maar staat duidelijk haar mannetje. “Toen ik hier in dienst kwam was de koeriersdienst eigenlijk afhankelijk van één grote opdrachtgever, het ziekenhuis. We rijden tussen de verschillende ziekenhuisdiensten in de stad. Zo hebben we bijvoorbeeld een spoeddienst tussen de operatiekamer en het laboratorium aan de Stilobadstraat. Een patiënt blijft onder narcose terwijl wij op en neer fietsen met een stukje weefsel wat onderzocht moet worden.  Of we dat werk in de toekomst blijven doen weet ik niet, maar toen ik hier kwam wist ik wel dat we moesten zorgen dat we niet afhankelijk bleven van één grote klant. En dat is goed gelukt.”

Vijf koeriers werken als daplanner en delen op de minuut nauwkeurig een route in

In 2002 verhuisde Eddy te Rietstap van Groningen naar Zwolle. Hij had in zijn Groningse tijd ervaring opgedaan bij Cycloon fietskoeriers en in overleg met zijn vorige werkgever startte Te Rietstap onder diezelfde naam zijn eigen koeriersdienst in zijn nieuwe woonplaats. Tien jaar later, op 14 oktober is er een groot feest in een heuse bedrijfskantine.  Cycloon Zwolle is nu de grootste fietskoeriersdienst en heeft Cycloon Groningen een aantal jaren gelden zelfs overgenomen, evenals koeriersdiensten in Arnhem. Daarnaast wordt er niet alleen partijpost gehaald en gebracht, maar wordt er een totaal pakket geboden. In de postkamer wordt de post gefrankeerd.

Ruben komt ‘leeg’ terug bij de kantine aan de Floresstraat

De Cycloon postkamer is een paar deuren verderop te vinden in het pand van de Businesspost. Daar heeft Marieke Snoek ook haar kantoor. “Voor het gemak gebruiken we vaak de naam Businesspost nog. De meeste klanten kennen de dienst nu eenmaal onder die naam, maar we zijn inmiddels een hele andere organisatie. De medewerkers komen van de Wezo (sociale werkplaats) en zijn blij dat ze niet meer dagelijks naar de Hessenpoort hoeven te fietsen.  Ze moesten natuurlijk wel aan de veranderingen wennen, maar ze werken heel graag mee. Het project is een pilot van een jaar, maar nu we een half jaar bezig zijn denk ik dat we vast en zeker commercieel genoeg zijn om winst te kunnen maken.”

Bij binnenkomst hang je de fiets op. Fulltimers hebben een ‘eigen’ fiets.

Ondertussen komt de ene koerier na de ander de kantine binnen voor een kopje koffie. Sommigen hangen hun fiets aan de wand. Na de ochtendronde zit hun dienst erop. Anderen nemen even pauze tussen de rondes door. Zoals bijvoorbeeld Freek. Hij is muziek docent en neemt in de herfstvakantie extra ritjes voor zijn rekening. “Het is niet zo makkelijk,” vertelt hij. “Je moet al die tijd gefocust blijven. Je rijdt onder tijdsdruk. Wanneer je een foutje maakt, dan moet je soms terug en dat kost extra tijd.” Maar hij vind het werk heerlijk. “Het is een uitdaging om snel door het verkeer te manouvreren.”

Marieke beaamt dat. “Maar je moet tegen die stress kunnen. Goed opletten, ook wanneer je moe wordt. Van de tien sollicitanten die we krijgen nemen we er gemiddeld één aan. Wanneer je solliciteert moet je twee dagen meefietsen. De eerste keer rij je achter een ervaren koerier aan, maar de tweede dag rij je voorop. Dan zien we meteen hoe goed iemand de route kent.” Simon is zo’n sollicitant die vandaag op zijn tweede dag door ervaren koerier Ruben beoordeeld wordt. Hoewel de sfeer heel gemoedelijk is, vindt Simon het spannend. “Ik wil heel graag,” verklaart hij. “Maar hij komt wel in gewetensconflict”, reageert Ruben. “Hij wil politieagent worden, maar hoeveel verkeersovertredingen ben je vandaag  begaan Simon?” “Ja, ik ben vandaag wel een paar keer de stoep opgefietst,” geeft Simon toe. “Je weet toch dat je bekeuringen zelf moet betalen”, lacht Marieke mee met ‘haar’ mannen. Het komt vast wel goed met Simon.

Een paar minuten tijd voor ontspanning tussen de twee uur durende ritten door

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.diezerpoorter.nl/2012/10/26/fietskoeriers-snel-als-de-wind/4811/