jan 13

Onder de grond van Dieze klinkt de lente

studio muziek tnOp 23 mei 2013 is het precies honderd jaar gelden dat het muziekstuk ‘Sacre du Printemps’ van de Russische componist Igor Stravinsky in Parijs in première ging. Vanwege dit bijzondere feit is 2013 uitgeroepen tot het ‘Sacre  Jaar’. Op verschillende podia en in verschillende media zal er volop aandacht zijn voor dit ‘muziekschandaal’ uit de vorige eeuw. Ook in Dieze.

Matthieu Landweer , docent aan de hogeschool ArtEZ nodigt verschillende studenten uit om geïnspireerd op het oorspronkelijke stuk, tot nieuwe composities te komen. Wel met dien verstande dat er beeld aan het geluid moet worden gekoppeld.  Arend Gerds en Lynn de Rijk nemen samen de uitdaging aan. Arend is een masterstudent compositie in het conservatorium aan de Stadsmuur en Lynn is student aan de academie voor Art&Design aan de Rhijnvis Feithlaan. Arend ‘ontwerpt’ de muziek en Lynn de animatie.

Technische benadering
“De opdracht om je door dit stuk te laten inspireren is heel breed”, legt de masterstudent uit. “De vernieuwing en het schandaal er omheen hebben veel veroorzaakt. Je zou dus voor een maatschappelijke benadering kunnen kiezen, maar ik heb voor een technische benadering gekozen. Eigenlijk ‘jatte’ Stravinsky geregeld muziek om die dan op een andere manier te gebruiken. Dat doe ik nu ook. Ik gebruik zijn noten maar verleg accenten en gebruik bijvoorbeeld een andere volgorde. Lynn herschikt de beelden uit een balletuitvoering. De opname die ik vanmiddag maak, gaan we dit weekend onder de beelden ‘plakken’.”

Studio blazers

Studio Forte
Dat maken van de opname vindt plaats in de ondergronds opnamestudio aan de Radewijnstraat, Studio Forte. Arend zit naast de geluidstechnicus achter de mengtafel en driemuzikanten zitten achter de glazen wand in het geluiddichte opnamegedeelte. Niels Pol speelt hobo, een belangrijk instrument in de Sacre,  Jenneke de Jonge blaast haar wangen bol op een hoorn en Niels Lammers op de tuba. Ze spelen korte fragmentjes die de technicus vervolgens achter elkaar ‘plakt’. In tegenstelling tot de muzikanten kunnen de mannen achter het mengpaneel wel de drie achter het glas horen. “Ik moet even wat vocht lozen”, roept de hoboïst. Hij moet niet naar het toilet, maar het overtollige vocht uit zijn blaasinstrument kwijt zien te raken.

studio 'bunker'

Goede sfeer
De studenten hebben er zin in. Ze maken onderling grapjes, maar zijn bloedserieus wanneer het om de muziek gaat. Ze mogen even uit het opname ‘hok’. “Ik voel me zo’n eenling met mijn hobo,” klaagt Niels. “Moet je mijn instrument spelen,” plaagt Jenneke, “dan ben je een eenhoorn.” Het tekent de sfeer, maar toch is het trio opgelucht wanneer Arend zegt dat het erop staat en dat ze mogen gaan. “Inpakken en wegwezen,” wordt er geroepen. Jenneke is blij dat ze weg kan omdat ze moet lesgeven. “Ik geef muziekles om wat bij te verdienen, maar heb al een leerling moeten afzeggen. Het duurde toch wat langer dan gedacht en ik wil wel graag een biertje kunnen drinken in het weekend.” Ze lacht erbij en zwaait naar de colleg’s. Het leven van een muzikant.

Studio Jan-Peter en Arend

VPRO
De componist en technicus blijven achter. Ze sleutelen verder aan de opnamen. “Kan er nog een beetje tuba bij?” De technicus beweegt schuifjes en knoppen en er wordt aandachtig geluisterd. Maandag wordt het stuk gepresenteerd aan de programmamakers van Vrije Geluiden, het muziekprogramma van de VPRO. Er zullen nog interviews volgen en daarna is het eindresultaat te zien en horen tijdens de uitzending  van 20 januari op Nederland 1. Voor wie iets meer van het muziekschandaal wil weten een link naar Wikipedia.

 

studio plezier in het werk

studio aandachtig luisteren

 

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.diezerpoorter.nl/2013/01/13/onder-de-grond-van-dieze-klinkt-de-lente/7960/

1 reactie

    • NIels on 17 januari 2013 at 15:48

    Leuke sfeerverslag, we kijken uit naar de uitzending as zondag!

Reacties zijn uitgeschakeld.