jan 26

Zingen op de fiets na muziekles bij Yamaha

Yamaha Daan SlagterBij de Yamaha Muziekschool aan het Simon van Slingelandtplein werd vandaag een open dag gehouden. Als ik tegen half één binnenkom is het net rustig. Er is een moeder met drie kindertjes; twee jongens en een meisje. Ze hebben net een proefles drummen gehad. De jongetjes zijn er nog vol van en nemen trots plaats achter het drumstel voor een foto. Als we klaar zijn kan de oudste het niet laten om me even het geluid van de grote trom te laten horen. De oogjes van het kleine broertje beginnen te glimmen. Met een ondeugende blik  volgt hij het voorbeeld van zijn grote broer.

 

IMG_1605

Verderop in de gang klinken vanuit de studio van basleraar Dirk Schreuders de grooves van een funkband. Ik open stiekem de deur. Dirk zit in zijn eentje in de studio. Hij oefent loopjes op zijn bas en gebruikt er een funky meespeel cd bij. “Ik dacht dat hier een hele band zat”, zeg ik, “Heb je geen leerlingen?” “Nee”, zegt Dirk, “Dat is altijd zo bij de bas. Daar hebben niet veel mensen belangstelling voor. Ach, straks komen er vast nog wel bezoekers. Ondertussen kan ik mooi nog even repeteren.”

IMG_1603

Dik
In de centrale hal spreek ik zanglerares Klaske Bos en drumdocent Daan Slagter. Beiden zijn gespecialiseerd in de lichte muziek. Ik vraag of ze in deze tijd van crisis moeite hebben leerlingen te krijgen. Klaske: “Het begint bij mij net weer een beetje aan te trekken. Ik had even veel minder leerlingen. Veel van mijn oude leerlingen hebben examen  gedaan en omdat ze zijn geslaagd zijn ze bij me weggegaan.”
Klaske heeft zich niet uit het veld laten slaan. “Ik ben met nieuwe projecten bezig. Ik ga op de woensdagmiddagen bezig met kinderen tussen de twee en vier jaar. En ik ga een project doen met jongeren met een verstandelijke beperking en met ouderen. Inmiddels druppelen de leerlingen ook langzaam weer binnen.”
Klaske en Daan beamen, dat de crisis voor een daling van het leerlingenaantal op de muziekscholen heeft gezorgd. Klaske: “Er moeten keuzes gemaakt worden, want je kunt ieder dubbeltje maar één keer uitgeven. De keuze is tussen sport of muziek. Omdat veel kinderen te dik zijn wordt er voor sport gekozen.”

You Tube
Er komen ineens veel ouders met hun kinderen de muziekschool binnen. Jora, een meisje van een jaar of negen heeft haar zinnen op de proefles gitaar gezet. “Ik heb grepen geleerd”, zegt ze later trots, “Maar ik kon het ook al een beetje, want mijn opa had me het ook al een beetje geleerd.”

Karlijn komt voor keyboard en piano. Karlijn: “Ik heb op school ook al één keer per week muziekles gehad. En ik speel thuis mee met filmpjes op You Tube.” Haar vader zegt: “We hebben tegenwoordig een elektrische piano met aanslag thuis. Ik heb zelf een blauwe maandag saxofoonles gehad. Doordat de piano er nu is speel ik nu ook wel eens weer. ”

Kewan, een jongetje van zeven, is heel zelfverzekerd; hij wil persé keyboard spelen. Waarom? “Dat is leuker. Je kunt er bij een keyboard een geluid bij maken. Bij piano kan dat niet.”

Robot
Marissa komt drums spelen. Vrienden van school en haar ouders zeggen dat ze zo goed is in ritmes. Zelf is ze er niet helemaal van overtuigd. Ze is zenuwachtig. Drumleraar Daan leert haar eerst ritmes klappen. Dan doet hij haar voor hoe ze haar drumstokken moet vastpakken. Daan en Marissa tikken een vierkwartsmaat op het hi-hat. Op de eerste tel komt de basedrum (de grote trom) erbij. Dat gaat goed. Maar dan moet Marissa ook op de derde tel de basedrum laten klinken. Dat is weer een stuk moeilijker. Marissa wordt helemaal onzeker als ze ook nog op de tweede en de vierde tel de snaredrum moet laten horen. Moedeloos wordt ze ervan en ze kijkt steeds angstig naar haar moeder. “Ik begin niet op de goede noot”, zegt ze en ze stop acuut met drummen. “Dan ga je door op de goede manier”, zegt Daan. Hij fluistert dat hij ook wel eens uit het ritme is, maar dan gewoon door drumt. Dan heeft bijna niemand het in de gaten. “Van je fouten ga je leren. Je moet gewoon dingen blijven proberen. Net als een robot moet je doorgaan.”

IMG_1609

Eddy Lammers, de eigenaar van de muziekschool, stimuleert mij ook een proefles te volgen. Ik heb er wel zin in en kom zo terecht bij zanglerares Floor Stappers. Ruim tien jaar geleden zat ik bij twee koren, maar door stemproblemen hield ik er mee op. In die tijd rookte ik nog als een ketter. Ben benieuwd of mijn stem beter is geworden nu ik niet meer rook. Floor: “We gaan eerst eens kijken wat je bereik is.” Ik moet toonladders oefenen. Eerst gaan we de hoogte in. Ik ben een duidelijke alt, heb moeite met hoge noten. In de laagte voel ik me meer op mijn gemak.
Floor leert me mijn stembanden te ontspannen. En als we later samen een liedje van Adele zingen, blijk ik die hoge noten, die ik eerst zo moeilijk vond, best wel te kunnen halen. Het klinkt nog niet mooi, maar volgens Floor komt dat met zanglessen allemaal wel goed. Ik heb plezier gehad in de les. Zit later op de fiets te zingen en nu overweeg ik of ik les zal nemen bij Floor.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.diezerpoorter.nl/2013/01/26/zingen-op-de-fiets-na-muziekles-bij-yamaha/8396/