sep 24

Bewoners Wilgenstraat zijn ontevreden over renovatie

Foto: Erik-Jan Berends‘Ze doen maar wat’. Dat is de primaire reactie van bewoners aan de Wilgenstraat die erg ontevreden zijn over het groot onderhoud dat woningcorporatie deltaWonen momenteel aan hun huizen laat uitvoeren.

Aangezien ze naar hun mening bij de verhuurder geen gehoor vinden, komt een tiental bewoners bij elkaar om hun grieven ‘aan de krant’ te vertellen. Dit voorjaar kregen de bewoners van zo’n dertig woningen te horen dat hun huizen aangepakt zouden worden.

deltaWonen heeft een bijeenkomst gehouden om ze te informeren over de werkzaamheden. “Een aanfluiting”, zeggen ze. “Een mooi verhaal over nieuwe dakpannen, de soort steen en nieuwe kozijnen.Dat was het. Als je meer wilde weten, moest je na afloop mensen aanspreken. Maar ja, wie is dan wie?” Na persoonlijke bezoeken, werd het de bewoners duidelijk wat er exact aan hun woningen moest gebeuren. Na de bouwvak ging de aannemer aan de slag. “Tien dagen binnenwerk is ons verteld, maar bij sommigen is de aannemer nu al vier weken bezig”, vertellen ze. “Er zit geen systeem in”, vervolgen ze bijna in koor. “Als ze nou van de zolder naar beneden werken. Nee, ze beginnen op alle plekken tegelijk en beschadigen veel. Ook kunnen we onze spullen zo niet kwijt. Daarvoor hadden we een container moeten hebben om het tijdelijk op te slaan. De aannemer beschadigt ondertussen veel en de werkzaamheden worden behang klaar hersteld. Het herstel is voor eigen rekening. Daarvoor krijgen we vijfhonderd euro voor de vloeren en honderd euro voor de wanden. Veel te weinig. We hebben zaken voor de klachtencommissie gebracht, maar dan komen dezelfde mensen als die we op de voorlichtingsbijeenkomst hebben gezien.” Ook verlangen de bewoners meer hulp van de corporatie.

“Een man van tachtig moet hier zelf zijn garage afbreken. De tuinen moeten leeg; een 74-jarige man moet al zijn struiken eruit spitten. En voor het herstel van de tuinen staat geen vergoeding.” De bewoners zeggen veel te bellen, maar van het kastje naar de muur te worden gestuurd.

Foto: Erik-Jan Berends

Foto: Erik-Jan Berends

“deltaWonen stuurt ons naar de aannemer en de aannemer weer terug naar deltaWonen.” Een moeder met drie kinderen zit al een halve week zonder water. “Ik kon vervangende woonruimte krijgen, maar dat zou niet nodig zijn. Ik kreeg een plek net buiten de stad aangeboden. Dat is niet haalbaar met drie kinderen en ik heb geen rijbewijs. Voor het toilet en de douche moet ik nu drie straten verderop. Ik verblijf nu regelmatig bij vriendinnen, maar dat is geen oplossing.” “Niemand had verwacht dat meteen het hele huis wordt afgebroken”, stelt een andere bewoner. “We willen ook onze huur terug, want we hebben een maand geen woongenot.”

deltaWonen wil niet via de pers op de kritiek reageren. “Dit zijn individuele gevallen. Ze zijn bij ons bekend en die bespreken we met de huurders zelf.”

Uit de Swollenaer van 22 september 2014.

 

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.diezerpoorter.nl/2014/09/24/bewoners-wilgenstraat-zijn-ontevreden-over-renovatie/21970/