apr 01

Maak kennis met Sociaal Wijkteam Oost

Joke Wierbos ugHet Sociaal Wijkteam Oost ging maandag 5 januari van start. Dat team bestaat uit negentien medewerkers, die tot 1 januari werkzaam waren bij één van de partners; De Kern Maatschappelijk Werk, MEE IJsseloevers, Travers Welzijn, Bureau Jeugdzorg en de gemeente Zwolle. “De eerste winst is, dat de lijntjes veel korter zijn geworden” zegt Joke Wierbos (teamleider SWT Oost).

“Veel medewerkers hadden in het verleden ook met elkaar te maken, maar dan moest je elkaar bellen en of mailen. Er konden zo een paar dagen overheen gaan voordat je elkaar te pakken had. Nu werken we allemaal vanuit het zelfde pand en komen elkaar dagelijks tegen. Bovendien praat het makkelijker als je er een gezicht bij hebt.”

De sociale wijkteams zijn er voor lichte ondersteuning, advies en het versterken van sociale (steun)netwerken. Bewoners kunnen bij het SWT terecht voor alle ondersteuningsvragen, zoals vragen over werk en inkomen, opvoeden en opgroeien, hulp in de huishouding, schulden, dagbesteding en ga zo maar door. Overigens kunnen bewoners zich ook melden bij het Sociaal Wijkteam als ze iets te bieden hebben; bijvoorbeeld als je iets wilt doen voor de buren en/of wijk.

Als het een eenvoudige vraag betreft, krijgt de bewoner direct antwoord, maar vaak is er een uitgebreider gesprek nodig. Joke Wierbos: “Ons uitgangspunt is, dat we naar de bewoners toe komen. Er komt dus een medewerker op huisbezoek, die met de bewoner in gesprek gaat. Als er een mantelzorger is vragen we deze om bij het gesprek aanwezig te zijn. Er wordt regelmatig gevraagd of er ook andere mensen aanwezig mogen zijn. Wat ons betreft is dat prima, mits de bewoner dat zelf wil.”

Sociaal Wijkteam Oost

Belangrijke uitgangspunten van het Sociaal Wijkteam zijn: regie bij de bewoner en één huishouden, één plan. Joke Wierbos: “We vinden het belangrijk, dat de bewoner zoveel mogelijk zelf de regie (terug) neemt over zijn eigen leven. Wij ondersteunen de bewoner hierbij. Het kan voorkomen dat er meerdere zorgaanbieders over de vloer komen in een huishouden. In het verleden wisten hulpverleners van elkaar vaak niet dat zij in hetzelfde huishouden actief waren, laat staan met welk doel precies. Daardoor werkten ze elkaar soms zelfs tegen. Taak van het Sociaal Wijkteam is om te zorgen dat er één regievoerder is. Liefst de bewoner zelf, maar als dat (nog) niet kan, coördineert de medewerker van het Sociaal Wijkteam.”

Het SWT biedt ondersteuning op maat
Joke Wierbos: “Ondersteuning op maat wil zeggen dat er verschillende ‘antwoorden’ mogelijk zijn op ogenschijnlijk vergelijkbare ondersteuningsvragen. Het Sociaal Wijkteam werkt namelijk niet met ‘standaard’ indicaties, maar bespreekt met de bewoner in kwestie wat in zijn individuele geval de goede oplossing is.” De werk- en inlooplocatie van het Sociaal Wijkteam Oost is De Slinger (Simon van Slingelandtplein 26). Telefonisch is het team bereikbaar via het nummer 14038, maar belangstellenden kunnen op werkdagen ook gewoon binnen lopen tussen 9.00 en 17.00 uur. Er zijn dan altijd medewerkers aanwezig om met u in gesprek te gaan.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.diezerpoorter.nl/2015/04/01/maak-kennis-met-sociaal-wijkteam-oost/24740/