apr 18

Brillen met barista

???????????????????????????????Je loopt zaterdagmiddag gezellig boodschappen te doen in de Vechtstraat en ineens hoor je: “Kopje koffie meneer, mevrouw?” Een heuse barista maakt op de hoek van de straat in een mobile koffiebar een lekkere cappuccino. Terwijl de verraste bezoeker op de koffie wacht, wordt er door Erna Schonewille een schaaltje gepresenteerd. “Koekje erbij?, klinkt het vriendelijk.

Erna Schonewille en haar man Gert hebben drie jaar geleden de brillenwinkel van Pals overgenomen. Behalve dat ze het interieur verfrist hebben en de collectie verjongd, organiseren ze af en toe een presentatie. Zo werden er bij het starten van de webwinkel viooltjes aan de voorbijgangers uitgedeeld. Nu wordt met het lanceren van multifocale contactlenzen, het winkelend publiek op gratis kopjes koffie van een heuse barista getrakteerd. (Een barista is een vakman of -vrouw die zich toelegt op het bereiden van espresso en aanverwante dranken als cappuccino. De barista is als de kok in de keuken.)

Patrick van ‘Barista mobile’ is de deskundige die behendig de bekertjes met verschillende mengsels vult. “Oeps, nu begint het net te waaien,” roept de barista, terwijl hij met een kannetje melk staat te goochelen. Wind of niet, er verschijnt een prachtig patroontje in de schuimlaag. Hier is een echte pro aan het werk en hij heeft vandaag al een bekertje of honderd gevuld. “Lekkere koffie hoor,” zegt een mevrouw die net uit de winkel komt. “Lekker romig en lekker schuimig,” voegt ze er nog aantoe. De barista hoort het glimlachend aan.

Barista Patrick, eigenaresse Erna Schonewille en vaste medewerkster Josien

Barista Patrick, eigenaresse Erna Schonewille en vaste medewerkster Josien

Maar heeft de actie ook effect op de winkel? “Jazeker,” klinkt het kordaat uit de mond van Erna. Ook medewerkster Josien knikt van ‘ja’. Beide dames denken dat er toch zeker twintig mensen de winkel bezocht hebben om meer over multifocale contactlenzen te weten te komen. Vandaag is een deskundige van de firma Bausch&Lomb in de winkel aanwezig om alle vragen te beantwoorden.  Volgens medewerkster Josien is de verkoop van contactlezen sinds de overname van de winkel verdriedubbeld.

Oeps, de wind!

Oeps, de wind!

Erna beaamt dit en legt uit dat zij en haar man heel bewust voor een vernieuwde aanpak kiezen en mikken op een jonger publiek. “Pals kon het de laatste jaren redden met zijn oude klantenbestand, maar daar kunnen wij geen twintig jaar mee vooruit. We hebben daarom nu meer aandacht voor contactlezen, maar ook een webshop en een facebookpagina.”

???????????????????????????????

Brillenwinkel Pals verkoopt brillen die duurder zijn dan die in de winkels van de bekende brillenketens. Volgens Erna komt dat door de betere kwaliteit van de producten, met name het glas, maar vooral ook door de tijd en aandacht die er aan de klant besteed wordt. “We hebben acht jaar ervaring opgedaan in een winkel van een keten, maar daar werkte mijn man aan de lopende band. Voor iedere oogmeting had hij een kwartier de tijd. Nu is dat een uur en een kwartier.” En vandaag zit daar dan ook nog een verrukkelijk kopje koffie bij.

???????????????????????????????

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.diezerpoorter.nl/2015/04/18/brillen-met-barista/25008/